Sunday, May 2, 2010

الإختراع


الإختراع هو فنتازيا واقعية برؤية جديدة علمية معملية مجارية للاحداث في حارتنا المصرية وطبعا من سلسلة حكاوتي ومغنواتي بتاعتي ........صحيح هى فنتازيا ولكنها علميا وحياتك سليمة.... صحيح قد تكون الاسماء الواردة مشابهة لأسماء أشخاص حقيقية (وخصوصا واحد بعينه) بس وحياة الإخوة برضة صدفة .صحيح قد تكون مرة سمعتها أيام زمان أول لما فتحت البلوج (وطبعا أشك ماعدا تلاتة بس بعينهم) بس كانت أيامها في اجزاء ثلاثة مهلهلة يا حلويين ولكن الجديدة برضه تختلف وأحدث
بصراحة هي اختراع تركيبي برؤية فانتازية جديدة وتقدر تقول أحلال وتجديد والبلوج بيتقدم بينا

وكل إختراع وانتم طيبين








وده لينك الملف أم بي ثري

104 comments:

Tears said...

تركيب

انت موهوب جدا مش بس فى التأليف لكن كمان فى تغيير الاصوات

انت بتشتغل فى الاذاعه او مجال تركيب الصوت؟

بصراحة ممتاز و خسارة انه يكون بس فى مدونة لازم موهبتك تصل للناس على نطاق أكبر حتى لو كان من خلال تسجيل الاعلانات و البروموهات

على فكرة الموسيقى اللى فى المقدمة هايلة و مريحة للاعصاب لكن مش عارفه اسمها


تحياتي و تمنياتى للتوفيق

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا said...

بجد ررررررررهيب

ولذيذ اوى اوى

كمان انا عشت معاكم واتخيلت الاصوات كأنى بتفرج على مسلسل صوت وصوره

وبعدين انا ملاحظه انك واخد موقف من الستات المليانين هههههههههه

الى الامام دومااااااا

Anonymous said...

هههههههههه

احسن انه طالب فاشل :)

احنا ناقصين نبقى مطيعين ومؤدبين وبنسمع الكلام اكتر من كده :)

مجهود رائع

دمت مبدعا

تحياتي

richardCatheart said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ياصباح الورد والاختراعات يا ابو الاختراعات ياتييييييييييكو

والله فكرتنى بالايام الحلوة صحيح لسه بنسمع الاختراع الاولانيه بس دى جددت الذكريات
ماشاء الله عليك تيكو لكل العصور والمواقف
اهو بالرغم من تغير الاحداث فى البلد وظهور شخصيات جديده بس الاختراع استوعبها وضميت ليه اللى جاى يلهط منهم على الجاهز والله انت عبقرى ياجدع
وضفت للمضمون القديم مضمون جديدبس كنت متوقعه ترحم الست نظيمه بس بردو مارحمتهاش بينى وبينك اصبحت رمز هههههههههههههه
الغريب انك قدرت تعدل فيها وتعمل احلال وتجديدوبقت اختراع واحد بس فى تيوب واحد وملاحظه ان التيوب بقى 15 دقيقه بالرغم انه ماكنش بيزيد عن 10
بس تعرف بالرغم من القص واللزق والتغير بس بردو حلوة اوى لسه يابو التيك ههههههههههههه والله جميله
متاكده ان اللى ماسمعوش الاختراع الاولانى هايجعبهم اوى الاختراع الجديده اوى وهايستمتعو به كله صوت واداء وفكره ومضمون طريقه كتابه كله كله اشطه
جميله تسلم يا تيكو
تيكو لكل العصور

richardCatheart said...

تعرف ياتيكو اهو انا نفسى ابقى زى عمنا خللو ياسلالالالالالالالالالالالالالالالام
يابخته
ماتبعتلى شويه تتراسيكلين فى برطمان مربى قديم من عندك
بقالى سنه وشويه موصياك يا اخى

واحد حلو ايه اجيب لحاف من بتنا ولا ايه
ههههههههههههههههههههههههههههههه

فكرة من الزمن ده said...

اختراع تركيبي موش تركيبي انا
يعني من تركيبك حضرتك
ولا تركيبي يعني نسبة لانه مركب من جين الوفا وجين النسيان والاتنين عكس بعض
جميلة بجد
والفرق واضح ازداد اعجابي بيها
مزيد من التقدم والاتقان ورؤية جديدة علمية معملية فذة حقيقي فذة وتستحق كل الاعجاب
وياريت التجديد يمتد لحكاية عدس وتنهي (اعجوبة عالم تركيب) القصة المعلقة ولا حدائق بابل
تحياتي

Ms Venus said...

صدقنى انت عبقررررى يا تركيبوووو


وعلى رأى تيرز بجد خسارة موهبتك دى


اما بقى بالنسبة للأختراع ما هو ده اللى ناقص صدقنى هههههههههههه



تحية ليك ولفكرك وموهبتك الكبيرة

Tarkieb said...

Tears

ميرسي أووي على كلامك يا تيرز .. لا انا مش باأشتغل في مجال الاذاعة ولا حاجة بس بأحب اوصل المعلومة في كبسولة صغيورة عشان عارف ان الناس الايام دي مش بتحب تقرى خالص وعشان كدة عملت الحكاية بتاعة حكواتي ومغنواتي دي وكل حكاية بتوصل معلومة بطريقة غير مباشرة والحمد لله عملت اكتر من 12 حكاية وكل واحدة في حاجة مغلفة بالكوميديا السوداء كمعلومة أو حاجة سياسية من تحت لتحت.. وبعديين اكيد في ناس كتير وأحسن مني مدفونيين ومحدش يعرف عنهم حاجة.. انا متعتي الوحيدة اني اوصل اي معلومة لحد انا عارفها وده يكفيني ولا يهمني شهرة ولا اي حاجة.. وانا باكبر بس لما في ناس محترمة زيك وزي الناس القليلة اللي بتزورني وتسمعني وده كافي لي.. الموسيقى دي من برنامج اسمه برضه حكواتي ومغنواتي من اذاعة الشرق من باريس وبيتكلم عن الاغاني المصرية القديمة من التلاتينات.. بجد سعدت بكلامك

Tarkieb said...

داليــــــــــــــــــا

ربنا يخليكي شكلك كدة اول مرة تسمعي الحكايات بتاعتي بس انا بجد في عندي حكايات احلى من دي كمان ... بجد لو عندك وقت ياريت تسمعي في الحكايات بتاعت حكواتي ومغنواتي حكاية السيلجومنيا أو الايه تي أم أو كمان الافوكاتو ... ولو عندك وقت اسمعييهم بقى كلهم هههههههه

Baskouta said...

I like your performance...Your ideas...the way you handle such ideas...Good for you.

Tarkieb said...

فتاه من الصعيد

عارفة يا مروة والله في صفات كثيرة مع الوقت بتتحول لجينات بجد وتورث وميين عارف اكيد في كل واحد مننا جيين ابو خلو عشان كدة مهما يتعمل فينا برضة بنننسى ..نورتي يا دكترة وربنا كنت خايف تيجي معاكي عربية نقل ملاينة رجالة صعايدة جامديين وبالشوم وتيجي تكسري البلوج على دماغي بعد اللي قلته في حكاية سنوهواييت ...كان الله في عونك بجد عارفة لما حد يقول ليك حاجة حلوة بعدي ما تعبتي برضك حلوة لكن لما واحد يكون كلامه دبش ...يالهوي ..بس الحمد لله الظاهر كنت متقمص دور تيكو وبحدف طوب على جلال بية ... نورتي يا ستي

طيوري said...

الله حلوة اوي ياتركيب
اعتقد انك حبيت تعملها كده تصليحا لبعض الاخطاء لانك بتحب دايما تبقى كل حاجة على احسن مايرام
بجد ممتعة جدا جدا
فنان وموهوب ودايما بتتقدم
حتى بقى البلوج بيتقدم بينا
اعتقد ان معاشرتك لجلال بيه خلتك بقى حسك (وطني) اووووي
واكيد هانشوفك قريب في الانتخابات
فكرة جميلة لان الاختراع من الحاجات القيمة جدا جدا وتستحق النشر اكتر من مرة علشان كل الناس تستمتع بيه
بس انت بتقول تلاتة معينين
مكنش العشم
شكلك مش عايز تروح مارينا لوحدك
مش قلت انا مش هاجيب سيرة حد

على فكرة انا عملت مسابقة االفروق بين الاختراع القديم والجديد
وحليت كويس ووالله من غير ما غش ولا بصيت في الكتاب
وطلعت الفروق وفوزت بالجايزة رحلة لمارينا بردو

Tarkieb said...

richardCatheart

طبعا انت يا ترتر لاحظت ان الجديدة اتغير فيها حاجات كتيرة انا تقريبا عدت معظم الكلام في الحلقة الاولى والتانية وكان في حروف طايرة.. وسبحان الله الواحد مع الوقت بيتقن الاخراج بجد وده فعلا الخبرة بتلعب دورر جامد والحكاية بجد تنفع لكل العصور اما الحاجات التانية الذيادة فمتغيرة عشان كدة انا لخصتها والحمد لله اني اكتشفت الفيميو ده احسن من اليوتيوب وما فيه متحديد للوقت...يعني ممكن بعد كدة اعمل حكاية بقى ساعة هههههههه وامط فيها براحتي واعمل اعلانات هههههه.....

قبل ما ابعتلك التتراسيكليين لازم تاخدي الفيروس الاول والله اعلم جلال بيه تبارك وداه فيين وخصوصا انه كان مختفي لفترة وبدا يظهر دلوقتي وشكله كده حطه في النيل ... خلاص نبعتلك حبة تتراسيكلين ههههه

Tarkieb said...

فكرة من الزمن ده

ممكن تقولي الاتنيين يا فكرة بجد .. بس انا بصراحة خفت من نفسي في حكاية عدس لاني لما طلعت فوق كنت ح هلفط في الكلام وعشان كدة قلت استنى شوية لما اشوف ح انزله تحت تاني يعمل ايه بس بصراحة والله الحلقة التالته من عدس جميلة انا والله باسمعها على طول

شكرا على زيارتك وشكلك كدة ذاكرتك حلوة لسة فاكرة العدس هههههههه

Tarkieb said...

Ms Venus

صدقيني انت والله اللي جدعة اوووي وطيبة وووفية وبفرح جدا بزيارتك اوووي والله ..وربنا ما يحرمني من زيارتك ابدا
زي ما قلت لتيرز في ناس اكيد كتير واحسن مني ومش واخديين حظهم برضه.. انا يمكن دي مش شغلتي خالص بس صدقيني بافرح اوووي لما حد يضحك او يسمع حاجة قلتها ...دمتي لينا ياوردة ويا موزعة الورد.....

Tarkieb said...

Baskouta

دا احنا زارنا النبي يا يسكوتة ... بجد اخر زيارة ليكي كانت في الفالنتيين وانا سعيد ان عجبك الحكاية بجد.. وانت والله اللي موهوبة والكلام بيطلع منك في الانجليش كأنك بتعملى تورت وبسكويت يعني والله انت اللي خسارتك بجد

Tarkieb said...

قرفة

عندك حق والله كنت متضايق منها الاولانية عشان حاجات كتيير اولها بعض الحروف كانت طايرة وكمان انها مش في حلقة واحدة منه لله اليوتيوب عشان حكاية العشر دقايق ماكسيموم..بس الفيميو فاتح ع البحرى يعني ممكن اعمل حلقة ساعة بقى..بس الاختصار برضه مهم...

جلال بيه وربنا مش بطيقه لدرجة اني عامله راجل شلق وطريقة كلامه بلدي جدا جدا وحتى لما قال الحزب خليت كلب يهوهو ههههههه يعني حته كدة بين السطور... اما حكاية التلاتة انا قصدي غيري يعني ..وطبعا انت اولهم ههههه..وعارفة لو كنت اضمن ان التلاتة دول نسو كنت ماجيبت سيرة ههههههههه

Anonymous said...

ههههههههه

عربيه ايه بس...هو انت ماقرتش ردي عليك عندي ولا ايه؟!!

بالعكس يا دكتور انا سعدت جدا بنقدك ده...بجد مفيد وفي كتير من الصحه..انا فعلا عندي قصور في اللغه مابيخليش السرد سلس عندي

بس انت زعلتني دلوقتي لما قلت اني زي جلال بيه

جلال بيه منوفي...انا صعيديه...ابقا شوف حدف الطوب رايح فين :)

بالنسبه للبوست فاكثر من رائع مره اخرى...وحضرتك موهوب جدا بالذات في الاصوات

الفكره العلميه جميله ومبتكره..

وفعلا جيناتنا خلاص باظت من الاكل والشرب والهم اللي عايشينه

الواحد قرب ينسى اسمه :)

دمت مبدعا متميزا...وناقدا محايدا ناصحا ومفيدا

تحياتي

richardCatheart said...

هههههههههههههههههههههههههه
لاء بادم حطه فى النيل خلاص يبقى ابعت ساندوتش احسن

والله فعلا حلو نوع الفديودا دا ايه بال ولا سيكام ههههه
بجد وفيه الوان كده وحاجات ندعبس فيها
والاحلى موضوع الوقت دا
اه والنبى رمضان جاى وانت مش اقل من من مسلسلات رمضان الوقعه عايزن مسلسل حلو ان شله مره فى الاسبوع ويكون ساعه ههههههههههه
تسلم يابو التيك يافنان
وانزل بالاغنيه
قول يامغنواتى قولى الف ومتعنا

Tarkieb said...

فتاه من الصعيد

طبعا قريته بس برضه ههههههه.. لا والله انت اللي بجد موهوبة . جلال بيه منوفي من الجينات بس بس اشك انه عمره راح هناك وبعدين ياستي ده تشابه اسماء...ههههه مش هو اللي في بالك

Tarkieb said...

richardCatheart

اه والله دا احسن وكمان في نوع فيديو ليكي في الاسبوع اتش دي كمان... وربنا جميل... اوووي ..بس هو حد بيخش النت في رمضان ههههههههه دا التليفزيون بيبقى مليان هههههه

طيوري said...

طبعا اخدت بالي من الكلب اللي بيهوهو في الأولد فيرجن وهو بيقول الحزب بقى واخد كل وقتي
واللي بياكدلي نظرية المؤامرة وان انت مش واخد بالك وماتقصدش اي حاجة ابدا ابدا
انك ابقيت على هوهوة الكلب زي ماكان في النسخة الجديمة والمطورة
شكلك مش ناوي تجيبها البحر

richardCatheart said...

ياعنى ايه في نوع فيديو ليكي في الاسبوع اتش دي كمان

ياسيدى اعمل بس كام حلقه جهزهم قبل رمضان وانزل بيهم فى رمضان وات تشوف
وعلى ضمنتى انا ترتر مانت شايف شغلك ماشاء اللله مسمع ازى
وبعدين ندخل على الفوزير هههههههه

لابجد بتكلم جد بجرب بس وهاتشوف المتابعه ازاى

richardCatheart said...

اه فخمتو فخمتو
ياعنى ليك فى الاسبوع نوفديو اتش دى كمان
اوفر ياعنى ههههههههههههه
حلو الكلام مالكش حجه
تبدع بقا وتسمعنا
احسن ابلغ عنك واقول انت بتلم توقيعات للجاى يلهط على الجاهز
وانت عارف هههههههههههههه
جزمتى لسه تحت باطى ياريس
ربنا يوفقك والله
وتعيش وتسمعنا الحلو كله

Anonymous said...

والله زمان يا بو الاختراعات
فكرتنا بايام زمان الاختراع والعدس والبكاش واحمر شفايف وبدر البدور
ايام ما كنت بنسى اكتب اسمى على ورقة الامتحان
دلوقتى بكتبه مرتين

واحد اساسى وواحد استبن
هههههههههههههههه
جميل قوى التحديث ياريت تجمع كمان العدس والافوكاتو لما تخلص متنساش

نسمات
بنت الحتة

Anonymous said...

على فكرة كابتن محمد سمعلك كذا حاجة ومن اكتر الحاجات اللى عجبته اوى كان الاختراع واكيد هتعجبه بعد الاحلال والتجديد ، بيقول انك موهوب اوى ومش واخد حقك لانك متميز قوى خصوصا فى حكواتى ومغنواتى


بنت الحتة

ليله شتاء said...

السلام عليكم
حقيقي انت مبدع جداا ماشاء الله هل تعمل فى مجال هندسة الصوت او مجال مشابهة

مهموهة أحمد said...

ماشاء الله عليك ممتاز اوي و الله

لا بجد عجبني كل حاجة عملتها و الله
و الفيديو عجبني اوي

ربنا يوفقك يا رب و تقدر تنمي قدراتك و تتميز بين الناس

تقبل مروري الاول و ان شا ءالله مش الاخير

خالص تحياتي و تقديري

Tarkieb said...

قرفة

لا دا أنت متابعة كمان اللي بين السطور كويس بقى اني قلت انهم تلاتة اللي يعرفو هههه نسيت اقول وكمان ذاكرتهم حلوة مش زي ابو خلو

Tarkieb said...

richardCatheart

ال HD

دي نوع الارسال اللي جاي قريب في التليفزيون وبيتعمل على التلفيزونات الجديدة وفيه كمان رسيفير بتستقبلة دلوقتي والصورة فيها بتبقى حلوة اوووي بس انا بالنسبة لى مش مهمة لان الراديو المزييت اللي انا حاطة ده بتاع جدو مش محتاج اتش دي..

اما حكاية رمضان دي ربنا يسهل ولسة بدري عليه ...واكيد الفوازير بقى تبقى هنا كمان

Tarkieb said...

نسمات

مستني رأي الكابتن في الجديد ويارب تعجبه بقى ده زبوني من زمان هههههه وانت كمان متابعة من ايام احمر شفايف يعني اكيد عارفة نفوسة ونادية وسلو وبلو ههههههههه

Tarkieb said...

ليله شتاء

ربنا يخليكي على الكلام الحلو ده... لا انا بحد هاوووي وبامكانيات بسيطة جدا ميكرفون وخلاص وكتر النواح يعلم البكى يعني مع الوقت بجد حسيت بتحسن في نوعية الاعمال اكيد يارب تزوريني تاني وماتكونش مرة وعديت وخلاص

Tarkieb said...

مهموهـــــــة

يارب نشوفك تاني وميرسي اوووي على زيارتك وكلامك ونردهالك في البلوجات

ذو الوجه المبتسم said...

السلام عليكم
دى اول زيارة لى عندك
بصراحة فكرك راقي ومنظم
تحياتى لك
وان شاء الله يكون بيننا تواصل فكرى

Anonymous said...

صعب التعليق عليهاالكلام مايوصف جمالها والله والله
فنان فنان

زنوبة

Tarkieb said...

ذو الوجه المبتسم

اهلا بيك يا صاحب الاسم الحميل وان شاء الله تكون بداية التواصل

Tarkieb said...

زنوبة

ياه انت فينك يازنوبة تقريبا من سنة كدة اختفيتي حمد الله على سلامتك ويارب ماتختفى تاني بقى

غروب said...

حلو اوووووى

Tarkieb said...

غروب
شرفتيني ياغروب ونرد ليكي الزيارة فورا

Desert cat said...

يا حلاوتك يا جمالك يا اختراعاتك يا عظمتك
بجد ممتاز

Anonymous said...

ان شاء الله يا تركيب طبعا
ودايما متابعينك ومستنين تركيباتك ربنا يوفقك
بس متنساش بقى تحجزلنا جمبك فى مارينا
ههههههههههههههههه
ويكون جناح ع البحر خبط لزق
حيث الشمس الجريئة والنسمة الرقيقه
ههههههه


اه طبعا عارفة نفوسة ونادية والواد الامور وسلو وبلو وام صفوت هى لسة بلو عاوجة رقبتها زى فيرجنيا جميلة الجميلات ههههههههههه

بنت الحتة نسمات

dr.lecter said...

لووز

جنّي said...

السلام عليكم

جميلة جدا يا تيكو افندي

بس تفتكر شعبنا محتاج لاختراعك .. دول يا حبيبي مستأنسين كفاية ومن زمن فات .. ان كان ولا بد نخليه للفراخ وان حبيت تزود المستأنسين يا ريت ترميه في مياه المجاري مصدر شرب شعبنا ..
وبعدين اتغطى كويس وانت نايم واصحى علشان تاخد الثانوية العامية

سلام

Tarkieb said...

Desert cat

ياه دا احنا زارنا النبي بجد انك بجد هنا ده عيد بجد ..ويارب تكون مش اخر زيارة يارب وميرسي ع الكلام الجميل ده

Tarkieb said...

نسمات

انت قلبتي على حنان والا ايه وعايزة تعملى الالبوم الجديد في مارينا طيب انا اروح ليه بقى انت سعادتك الاف حيستنوكي هناك بقى ههههههههه

Tarkieb said...

dr.lecter

والله انت اللي لوز بجد وشرفتني زيارتك

Tarkieb said...

جنّي

وعليكم السلام الاستاذ جنى عندنا يا مرحبا..يا مرحبا..ربنا يخليك على كلامك الحلو وباشكرك انك استحملتني وسمعت للاخر..والله يا جنى يا اخويا النظام ما يخاف الا من الناس اللي زييك اللي فاهمين الفولة وكاشفينهم وربنا بجد يبعد الاختراع ده عنهم والعملية مش ناقصة كمان ده على راييك كفاية المجاري والسموم التانية... شرفتني بجد

من كل بستان زهرة said...

تركيب

ماشاء الله ايه المواهب الجامده دي

حلوه جدا
أنا من عشاق الراديو برامج ومسلسلات كل حاجه فيه
انا نسيت التليفزيون ده شكله ايه

انا هخلي في واقتي جزء علشان أسمع حكواتي ومغنواتي تركيب

تسلم بجد

Tarkieb said...

من كل بستان زهرة
يا هلا ياهلا..اولا ميرسي على اضافتك ليه في الليستة وثانيا ميرسي على كلامك الجميل وبعدين خدي وقتك في الاستماع ولو اني ارشح ليكي
الول تسمعي الجمعه 19 وسيلجومنيا والايه تي ام وبعد كدة خشي على الباقى والله كلهم حلويين انا نفسي لسة باسمعهم هههههههههه

Unknown said...

ايه الحاجات الجامدة دي بس؟ ما شاء الله لا قوة الا بالله ربنا يحميك

شكراً على زيارتك وتعليقك

كتاب الظرفاء للأسف مالقتهوش إلكتروني خالص خالص خالص .. عشان كدة حطيتله لينك من جود ريدز على أساس إنه بيدي معلومات عن الكتب وكدة


على فكرة بما إن صوتك حلو فى الإذاعة ممكن تستغل الموهبة دي وتقرا كتب بشكل شيق وجذاب .. حتفيد غيرك بيها وحتستفيد إنت حسنات .. صدقة جارية يعني

:)))

Anonymous said...

هيستنونى انا يا خبررررر
ده على اساس انى خليفيتها فى الملاعب حنان عملتها لاسكندرية وانا اعملها لمارينا ومحدش احسن من حد
هههههههههه
لا يا عم امال مين اللى هيعمل البروباجندا للالبوم انت ماشاء الله بعد
الاختراع والنادى بقيت معروف هناك

نسمات

Anonymous said...

ابداعك اكبر من انى اعلق عليه بجد موهوب
ومااملكش غير انى اقدم اعجابى وتحياتى باالاختراع تقبل مرورى

Tarkieb said...

إنـســـانـة

ربنا يخليكي على الكلام الحلو ده.. انت بجد مدونتك تستحق الزيارة على طول مش مرة واحدة.. أما حكاية الضوت الاذاعي فا دي كبيرة شوية بس ميرسي ع التشجيع ورفع الروح المعنويىة

Tarkieb said...

نسمات

لعلمك حنان صوتها ولا ابو الزعاريب فولة وانقسمت

Tarkieb said...

الشـوكة الــنـاعـمـة

ابداع يا خراب ابيض مش معقولة انا والله عادي ولسة بتعلم شكرا على زيارتك وبجد مدونتك حلوة

Haytham Alsayes said...

هههههههههههههههههههههههههههه
ايه دة
علي فكرة انا قريت قصة امبارح لا حمد خالد توفيق كان ديكتاتور غينيا الاستوائية مجند علماء في الاستنساخ عشان يستنسخوه بعد ما يموت عشان شعبه ميزعلش لما يموت

هههههههه

بجد فكرة جامدة بس موضوع الجينات ميهمش احنا مش محتاجينغير شوية امن مركزى ويبقي كله تحت السيطرة

بصراحة سعدت جدا بمدونتك


يدوم التواصل

فتاه من زمن اخر said...

بجد بجد بجد تسلم ايدك تحفه جداا
انا اول مره اسمع الراديو واركز فيه كده بجد طريقه التقليد تحفه والكوميديا الساخره ابدعت فيها ماشاء الله
في استمرار وتقدم
بس هيا ايه حكايه طنط اياها دي معاك :)

sal said...

وربنا انت دماغ
وموهوب
وانا سعيد انى جيت هنا

ربنا يسعدك

Unknown said...

رااااااااااااااااااااااااااااااااااائع جدا بجد و مش عارف اوصلك ازاي اعجابي بالاسلوب ده...
عارف بتفكرني بفيلم اكوالايبريم اللي
انا لاطع صورة البطل بتاعه ع البروفيل...مفروض ان ليبريا دولة قائمة علي جرعات يومية للشعب تمنعه من الاحساس و تخليه يشتغل و يعيش و يتصرف بدون عواطف او مشاعر...و الاحساس عندهم اكبر جريمة...
تحياتي الكبييييييييييييييييييييييييييرة فوق اي تصور...

صفــــاء said...

رااائع
بجد
السيناريو وطريقه التنفيذ

طبعا ناهيك عن الحكايه نفسها

والراجل الشرير اللى مش راضى يحل عن قفا الحارة ... ولا هيحل

انت موهوب بجد

تحياتى لك

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا said...

انا بالفعل بقلب كل يوم فى الارشيف بتاعك
قعدت عندك مره لمدة اربع ساعات
بس لسه فى حاجات مشفتهاش
بس منه لله النت بئا
بستنا لما الناس الا معايا على الشبكه يتخمدوا وابتدى افتح البلوج بتاعك

بس عندى فضول لأسئله كتير
حضر نفسك بئا
هتدخل معايا انتر فيو

ههههههههههه

Beram ElMasry said...

اخي العزيز تركيب

والله انت الاجمل
:)

اسعدني زيارة مدونتك واستمتعت بسماع مذياعك وايه الصوت الحلو ده فكرتك جلال معوض

بس والله تستاهل ضرب النار فعلا الي في الاخر بس خيبت املي في الاخر انه طلع حلم بعد مفرحتني وقلت هنخلص منك
وبتقول ان الاسماء صدفة دي باينة زي عين الشمس ياتيكو
سلام ولاسلام مع بني صهيون

Anonymous said...

ههههههههههههه
بس ابو الزعاريب صوتها ماركة مسجلة
وخصوصا وهى بتقول يا منيل
ههههههههههه

بنت الحتة

قلم رصاص said...

ممتاااااااااااااز جدا

ربنا يزيدك تألق وابداع

واشكرك على الزياره لمدونتي

تقبل مروري وتحيتي

كلمات من نور said...

تركيب

في زماننا هذا نستورد ولا نخترع

الكسل عسل

هكذا هي الأمة الآن

وربي قادر يغيرنا ولا يستبدلنا ونرجع خير أمة ......خالص تحياتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - said...

مش معقول جمال الحلقة دى يا تيكو
أنا سرحت فيها قوى وحسيت إنها نقلتنى لعالم تانى
وكمان إتفاجئت بنهايتها
فكرتها روعة بجد
أحييك على إبداعاتك المميزة

Unknown said...

تراكيبك عجيبة
وكـــلامك أعجب
يـاتيكوووو

Unknown said...

يادى البهابهات
اللى يعكننوا القعدة:)

-_- said...

جمييييييييييل

العلم نور said...

فانتازيا سيكون لها مستقبل رائج

الله يوفقك

حروف said...

شكرا للزيارة

ضحكت علي الكومنت جدا مش لسبب وحش بس لاني كاتبة القصة درافت مش مراجعاها وتاني نقطة مراخير انا بقولها مراخير يمكن عشان اسكندرانية
بالنسبة للبسارة عندك حق غلطة

Tarkieb said...

Haytham Alsayes

ربنا يخليك يا هيثم ..لا الاختراع بتاعنا مصري ومش أستوائي خالص لانه مستوي زي الناس كدة..بجد استعدني تواجدك وان شاء الله يدوم الاتصال

Tarkieb said...

فتاه من زمن اخر

ربنا يخليكي ..لا والله دي صدفة ان طنط طلعت مرتيين ورا بعض .. بس بقى يمكن الحنين للماضي وحبا بها حبيت اخرجها من الحارة بتاعتنا للحواري اللي جنبنا واعملها عالمية

شرفتيني بجد

Tarkieb said...

sal
ربنا يخليك بجد وانا كمان اسعد اني تعرفت على مدونتك

Tarkieb said...

ELMOSTAFZ


تحياتي ليك ياعبقري انت بجد مش مستفز انت دماغ جامدة

Tarkieb said...

صفــــــاء

ربنا يخليكي وبجد حاسس من كلامك انك بجد عيشتي مع الحدث ..يارب ما تكون اخر زيارة

Tarkieb said...

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا

انا كنت باحسبك بتقولي كدة زي ناس كتير كانت بتيجي للراجل بتاع حمص الشام عندنا وكله كان بيقوله ح نيجي ومكانوش بيهبو ناحيته تاني لحد ماالراجل فلس...بس انت طلعتي صادقة وداليا في نفس الوقت ..طب أسمعي بقى القديم عشان في واحدة جديدة عملتها ولسة بتتظبط .

Tarkieb said...

Beram ElMasry

استاذنا الكبير يارب تكون بخير ويديك الصحة يارب ..صدقني حضرتك انا متابع عندك بس مش باكتب تعليقات ..ودي شهادة لى انها عجبت حضرتك

Tarkieb said...

بنت الحتة

دا انت حافظة بقى دي قالتها في البكاش صح؟

Tarkieb said...

قلم رصاص
ربنا ما يقصف ليك سن ولا يبعد عنك براية ويخليك لقول الحق شكرا ع الزيارة

Tarkieb said...

كلمات من نور

شكرا على كلامك بس كان نفسي تسمع
شكلك ماسمعش اصلا يالا مش اشكال
شكرا ع الزيارة

Tarkieb said...

صدى الصمت - عاشقة الورد -

وربنا فرحت اووي بردك ده وحسيت ان عملت حاجة بسيطة لواحدة بتوزع سعادة على كل زوارها ربنا يخليكي لينا يارب

Tarkieb said...

norahaty

ربنا يخليكى يانورة دا عهدي بيكي دايما وشكرا على اللوحة الكبيرة اوووي الاعلانية اللي في بلوجك ليا ..وبصراحة كانت صورة شلبية حاجة جميلة ودلوقتي الاختراع برضه حلوة..تحياتي ليكي بجد ......

Tarkieb said...

Sharm

حاجاتك والله احلى

Tarkieb said...

دندنة قيثارة الوجد

ربنا يخليكي وشكرا ع الزيارة دي ويارب تتكرر

Tarkieb said...

حرروف

هههههه انا معرفش ايه حكايتي مع الاسكندرانية ههههه دا انتو احتليتو مصر بقى..لا بجد قصصك حلوة جدا وانا بصراحة كنت متابع عن طريق رأس الرجاء الصالح دلوقتى حطيت لينكك عندي بقى وياويلك بقى مني مفيش حرف مش ح احطه تحت العدسة هههههههه

Anonymous said...

صراحه حلوه الفكره ولذيذه جدا
وفعلا احيانا القرايه بتبقى ممله
تحياتى

ليله شتاء said...

السلام عليكم
أحترم رأي حضرتك جدااا
أكيد مش كل حاجة بالضرورة تعجب كل الناس
بس هو عجبني الشكل كنوع من التغير
ولكن حاضر

شكراا

ليله شتاء said...

أنا حيت خلفية للرسائل ولاغيت بعض اللى (((بينور واللى عامل فرح

أسفة بس أنا مستغربة كلمة فرح

على العموم أنا غيرت شوية جايز ما يبنش التغير أوى
لكن ربما أغير الشكل كله تماما بعد كده

Tarkieb said...

رحله البحث

شكرا على زيارتك يافنان

Tarkieb said...

ليله شتاء
والله انا ترددت كتير اكتب ليكي كدة من الاول بس اللي شجعني انك كاتبة رأيك يهمني .. انا بس عايز كنت اوصل ليكي فكرة ان البساطة خير وسيلة للتوصيل.. وان الكلام بتاعك مش محتاج ديكور لانه بجد فعلا حلو وان الانيميشين الكتيير ممكن يشتت اللي بيقرى مش اكتر من كدة.. وعلى كل حال كل واحد له الحاجة اللي بيحبها..بس بجد بأشكرك على اسلوبك وردك المهذب وفعلا ماكنتش غلطان اني كلمتك بصراحة ويعلم ربنا انا ما بقصد الا المصلحة فقط

وتحياتي مرة اخرى

سمكه واحده said...

اولا
سالخير
ثانيا اسلوبك تحفه
ومقدرتك علي تغيير الصوات
عيشتنا معاك في القصه حلو اوي
انت موهوب بجد
فكرتني زمان وانا صغيره كنت بسمع في الرديو برنامج يوم السبت الساعه 10 بليل اسمه ارشيف المحاكم
واسمع بقي خطوات الرجل وكعب الجزمه وهي تيك تيك لو ست
وتوك توك لو راجل
(:
بس مع اختلاف البرماج ده كان قتل وجرايم بعيد عنك
رجعتني لايااام زمان
بجد انت موهوب واسلوبك جميل
وابعد عن الراجل الشرير ده

اخبراتك ايه

تحياتي

Anonymous said...

ايوة بالظبط يا تركيب هى البكاش
ودى من ضمن حكاياتك اللى مصر من اول ما بدأ البلوج تقول عليها هايفة معرفش ازاى مع ان كلها معلومات وفيها بين السطور فكرة جميلة عاوز توصلها بس عاوزة دماغ
هفضل اقول فنان يا تركيب
ولك من اسمك نصيب
وسلملى على ابو الزعاريب
ههههههههههههههه

نسـمات

Anonymous said...

تيكو بص بقا ياعبقرى
ان عاوزاك تحل التاج اللhttp://forksoft.blogspot.com/ى فى اللينك ده
منتظره جاباتك\
تحياتى

Tarkieb said...

سمكه واحده

ياه سمكة عندنا يابختنا وكمان سمعتي ده ايه الحظ ده..الحمد لله عجبتك طب يارب ما تكون اخر مرة ويدوم

Tarkieb said...

نسـمات

ربنا يخليكي ويارب تقولي على الجاية برضة فنان هي تقريبا خلصت صوت كمان ولسة باظبط فيها ويمكن تكرهي الحكاواتي بسببها عشان هي على شبطة ههههههههه

Tarkieb said...

الشـوكة الــنـاعـمـة

ازاي ابقى عبقري واقبل التاج يا شوكة هههههههه..لا معلش يااختي انا مش بتاع تيجان ولا سلطانيات ههههههه شوفي حد تاني تدبسيه

Anonymous said...

حلو اوى عتذار الدبلوماسى ده
شكرا ع الكسفه ياعبقرى
بس مقبوله منك ياتيكو

Anonymous said...

hiiiiiiiiii ana radwa wa7teny mooooooooooooooot kal 3ada super super super ya tiko rabena ye7'alelna dema3'ak

القمرالباكي said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مساء الخير جميل اوي موهبتك وحاول تستغلها صح وحافظ عليها كل واحد فينا بيكون جواه شئ مميز لازم يكتشفه
ربنا يوفقك

Tarkieb said...

الشـوكة الــنـاعـمـة

ردك جميل وكسفني بس برضه ولو ههههههه

Tarkieb said...

radwa

ازيك يادودو عاملة ايه انت كمان والله وحشتيني موووت ويارب نشوفكم قريب

Tarkieb said...

القمرالباكي

ربنا يخليكي ادعلينا انت بس وان شاء الله

ayman.sobhy said...

good