Sunday, September 27, 2009

بن بونجو وبنحبوه

علي بن بونجو ابن رئيس الجابون
(والله شكله يدي مصري أكيد فيه جينات مصرية)

بن بونجو هو ابن الرئيس الراحل عمر بونجو ورئيس لجنة السياسات في الحزب الوطني الديمقراطي الحاكم في الجابون – سبحان الله صدفة غريبة- فاز في انتحابات الرئاسة مرشحاً عن الحزب بعد ما بابا الباشا اللى حكم البلاد أكثر من 41 سنة اتكل ... طبعا محدش من الشعب الجابوني فتح بقه-شعب جابوني صحيح ... هههههههيه أنتم السابقون و نحن اللاحقون


44 comments:

richardCatheart said...

ازيك يابو التيك يارب ايامك كلها خير وحشنا شغلك المميز بجد والله
الاول صورة بن بنجو هههههههههههه جامده اوى نظرة عنيه متهيئلى هى اللى حسستك انه مصرى انا كمان حسيت انه شبه على الكسار الله يرحمه على اسماعيل يس الله يرحمه بردو والصورة التانيه مشلفط ملامح الراجل ومخلى القطار معدى على وشه رايح جاى


نيجى بقى للحشو الكريمى الفاخر الاغنيه بصوت الرائعه هدى سلطان السلاطين وكلامك بيكملها شديده جدا وجديده انت اول مره تعملها وكمان بصراحه اول مره اشوفها حد عملها مفتكسه وجميله ومتظبطه على بعض اوى
بن بنجو وبنحبو عالامه بنستنو
ادولو الحكم ادوه وماهو حزبه وحزب ابوه لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا الكلام كبير كبير كبير اوى هههههههههههههه حشو كرمى فاخر
التدريج فى عرض الحلول اللى ممكن تخلص على الشعب مممتازة
الاول وصف مميز للشعب الشعب دا رمه
انسوه
ونسين ان دى ريحه الزباله اللى هما مش عارفين يوده فين مش ريحه رمه الشعب
المرحله التانيه اتكلم هانلبو
يالهوى ويجبولنا فرج ونتبهدل فانسكت احسن زى ماهو حاصل
المرحله التالته وفلقمه عيش اسقو ويبلع لقمه العيش بشويه ومن كاس المر اسقوه
ودا كمان معظم الناس للاسف عيشه فيه
والنتيجه الطبعيه للثرد الممتع اللى عايزينو هايعملو والسيد بردو هاتو
والله من الاجزاء اللى عجبتنى اوى وانت بتوصف الكوبنيه
حرميه وبيسعدو ورجال اعمال اتفو
والله ياخى دول عايزين اتفو كبيره اوى مش خسارة فى طبيبه قلبهم
ومن الحاجات الجديده والجميله الردود اللى فى الخلفيه الحج الاستاذ المليجى حبيبى المليجى والله معلم
اوعى ايد بقولك
حوش اللى وقع منك يامعلم
وشرف امى مانا عتقك
ههههههههههههههههههه سيبوه بقوللك
متظبطه صح صح
ههههههههههههههههههههه
اما عن وجه الشبه انا مافهمتش انت تقصد مين فى الحقيقه
لان كل كلامى كان بن بنجو
وجزمتى تحت باطى انا اول وحده هاسيبك واجرى يامعلم وعلى راى المثل
عيش جابونى تموت مستور
و ابقاسلملى على الدستور


شكرا ياتيكو انا عجبنى الكلام والتركيبه والصوت والاداء وقبلهم كلهم المضمون
ديما ممتعنا بالجديد
هسمع تانى وهاقولك
جميييييييييييييييييل

فتاه من الصعيد said...

لا تظلم اهل الجابون .... عملوا مظاهرات بس في الاخر المتظاهرين طلعوا قله مندسه تريد ان تزعزع امن الجابون واستقراره

وعرضت الاذاعه الجابونيه اغنيه طب ليه ما يمسكشي ؟... طب ليه ما يحكمشي .... ثم اتبعتها باغنيه من التراث البنجوي " نسبه لعمك بنجو " اخترناه اخترناااااااااااه

richardCatheart said...

كل ما اسمعها اتبسط اوى علشان بلغوتنا وايو ايو وبنحبو هاتودى الاسكندرنيه فى داهيه ياتيكو ياعنى لو ماتمسكوش سياسه هايتمسكو ببونجو يعنى تأبيده تأبيده
هههههههههههههههههههههههههههههه
هبقى هات عيش وحلاوه وتعالى زورنا فى الحضره

اقصوصه said...

loooooooooooool

والله فعلا

شكلكم لاحقون

هههههههههههههههه

norahaty said...

وانتش صادق
بقى الشعب
البونجى ماشى
بالمثل المصرى
اللى بيقولك اللى
نعرفه احسن من اللى
منعرفوش ودا نعرفه ونعرف ابوووووه كمان يبقى عايزين ايه اكتر من كده يابشر حرام عليكم شككتم الشعب الجابونى فى نفسه:)

norahaty said...

طبعاً بعد الوصف
التفصيلى للتعليق
richardCatheart
ش حاقدر اقول حاجة
غير ان الشغل حلو
اوى ودى حاجة
(:مش غريبة عليك

عطش الصبار said...

اجمل مدونه سياسيه
مش ممكن الاغنيه صوتك الهادى الساخر بيكملها حاجه جديده وجميله
احنا مش هنمشى وراك ياعم انت فى المانيا بعيد الاخوه اياهم مش هيطولوك وبعدين العيش والحلاوه غاليين اليومين دول
ياعنى ما حدش هيسأل فينا خلينا مع فيروز او ثوما او حتى عبده السروجى عارفه؟
شكرا على مرورك نورتنى

عمرو امام said...

اولا انا بشكرك على زيارتك واهتمامك
وثانيا اوعدك انى اظبط موضوع الكتابة دة بس عاوز اوضحلك حاجة ان انا استخدامى للتكنولوجية ضعيف لانى مبحبهاش فبكتب على الكى بورد بصعوبة او بعدم تركيز وبصراحة بستسهل
شكرا جدا جدا لتشريفك وفى انتظارك

طوبه فضه وطوبه دهب said...

anta motak an el sha3b el ma3taradsh da ma kansh akhras blash nzlmo atakd el awl wtamny alah yrda 3lek la7san alatny 3la el sha3b el ghlban dah

well said...

اممممممم شوفت انت بقى علشان واخد حبة جينات مصرية عمل فى الشعب الجابونى اى فمبالك بقى باللى كله جينات مصرية ربنا يسترها معانا قول امين

Tarkieb said...

richardCatheart
ازيك يا مارو عاملة اية وازاي الحاج ريتشارد... انا شلفط وشه كنت بالعب معاه من هو ادام بقى اللعبة اتلغت ههههههههه اه لعب وتسلية بقى... يالهوي كل ده كاتباه في الكلمتين بتوعي ...انت عاملة كورس نقد ولا ايه؟ ربنا يخليكي ع الكلام اللي ما استحقه ده ونورتي

Tarkieb said...

فتاه من الصعيد

شكلك متابعة وسائل الاعلام العالمية وخاصة الجابونية.. احتمال تكون بتيجي عندي بس انا ابيض ياورد في اللغة الجابونية وخاصة اللهجة البونجية.. ...

Tarkieb said...

richardCatheart

ما هي دي اول حاجة لي باللهجة الاسكندرانية بعد ما اخدت الجنسية بس انا برضة لسة باحن للهجة بتاعة السيدة وقصدي بالقمة الحكم والكرسي بتاع الحكم مش الناصية الاسكندراني

Tarkieb said...

اقصوصه

انا ماليش دعوة انا حبيب البونجو وحبايب البونجو... نورتي

Tarkieb said...

norahaty
عندك حق اللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش بس هو اللي نعرفه خلانا نعرف حد تاني واحنا قلنا لا...
نورتيني بزيارتك يا دكترة

Tarkieb said...

عطش الصبار

دا انا اموت في عبده السروجي بتاع غريب الدار اغنية كلها شجن ..بس بصراحة معرفش غيرها له...بجد سعيد بزيارتك ونتمني تزورينا تاني... لا ما تخافيش احنا بنتكلم عن بونجو وده مالوش ايد طويلة في مصر ده ايده في جيب الشعب الجابوني بس

Tarkieb said...

عمرو امام

شكرا على كلامك وزيارتك وانشاء الله نتابع عندك على طول

Tarkieb said...

طوبه فضه وطوبه دهب

انا ترجمت كلامك وكملت الكلمات الناقصة طلع.

انت متأكد ان الشعب الجابوني مااعتدرضش او كان اخرس بلاش نظلمه أتأكد الاول وطمني الله يرضي عليك أحسن قلقتني ع الشعب الغلبان ده...

صح؟
لا أطمئن بكرة تشوفي بنفسك نفس الحكاية وحتكون بالعربي ومش محتاجيين أنيس عبيد يترجم من الجابونية للعربية

وطوبة كوبة خلصت الحدوتة

نورتي يا دكترة

Tarkieb said...

well

أمين ... بس تفيد بأيه أمين امام أمناء الشرطة ... وحياتك ما حتفرق معانا عادي يعني

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازي حضرتك يا دكاترة اخيرا شوفنا لحضرتك عمل ايه الغياب ده كله

انا موت على نفسي من الضحك يمكن دا اكتر عمل لحضرتك ضحكني بس يمكن ضحك مغموس بمرارة لانه صورة مصغرة لمستقبلنا بنشوفه قدامنا مقدماً ايه هيحصل فيه

بالرغم من ان العمل على شخصية علي بن عمر بونجوه الا ان العمل حاساه واجه خفية على شئ اعمق حضرتك بتشير اليه
وكلنا فاهمين طبعاً وخصوصاً بعض المصطلحات كأنك بتشير بلفظ قريب الى شئ بعيد

والكلام على مين؟؟؟
كلنا طبعاً فاهمين
السيد مالي هدومه
في مكانه هيطمع مين؟
دا مكانه وحجزنهوله
وبرضه كلنا ساكتين


- ماهو حزبه وحزب ابوه – وتركة بابا جاتوه – على القمة بنستنوه – والسيد برضه هاتوه
- اسقاطات كتيرة على الاحوال هناك واللي هيحصل هنا
والسيد برضه هاتوه
دا حكايته كأنه اخوه ملعوبة يا معلم انا متهيألي انهم تؤام مش بس اخوات
"
ورئيس لجنة السياسات في الحزب الوطني الديمقراطي الحاكم في الجابون – سبحان الله صدفة غريبة"

ههههه مش قولت لحضرتك تؤم
وطبعاً جميل توافق الكلمات مع الخلفية الغنائية للعمل فهي تدعمه وتؤكده في كل مقطع وكأنك خلفك جوقة او كورس بيردد ما تقول ولكن بالفعل والاكشن والحركة وليست بترديد نفس الكلمات
اختيار الاغنية جميلة جداً وادت بُعد مزج بين الكوميدي والتراجُودي للعمل

تركة بابا جاتوه
- الكورس - سيبه بقولك
جميلة قوي حد يقدر يفتح بقه سيبه بقولك
بس علي بن بنجو فاز بنسبة 41وكسور حوال 42% ويقال بالتزير ياترى عندنا تفتكر النسبة هتكون كام ؟
اختك الصغيرة

مي said...

ياااااااااااااه اخيرا جيت طايييييييب
انا جيت متاخر ولا ايه
لالالالالالالالالالالالالالالالا
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
هههههههه بقولك انا كنت بسال عليك بس
وعلى فكرة البوست هاااااايل بس انت تغيب تغيب وتيجى بالقوة دى لالالالالالالالالا
هههههههههههههههه
انا مش هقدر اتكلم عشان انا من الشعب الجابونى(وش بيغمز)
ولسة صغننة وعايزة افرح لى يومين كده ومش بحب العيش والحلاوة ها
هههههههههههههههههههههه
طايب يادوب الحق الاوتوبيس
تحياتى

Anonymous said...

انا متجاج فيزا للجابون لو تقدر تساعدنى عشان نفسى اشرب امبوة
ايوةةةةةةةةةةةة
دعدع

اللى موش عارف يتغير said...

يا اخى
شكلك بتلمح احاجة
ههههههههههه
شكلك بلمح لحاجات
..

richardCatheart said...

ياتيكو صحيح انت كاتب كلمتين بس الكلام اللى بين كلامك كتير اوى واللى بين السطور اكبر واعمق والاهم انه مش بس كلام ليه مضمون لاء دا كمان بيتصاغ فى احسن طريقه عرض علشان تمتعنا وتبسطنا بجد والله وانا واثقه ان دا هايكون راى الاغلبيه بعيد عن اللى بيحصل فى الجابون هههههههههه
انك بقيت بروفشنل بكل المقايس ولما تقول انك ماتستهلش الكلام دا فدا تواضع جميل منك ومش غريب عنك يا بو التيك
يارب ديما من جميل لاجمل ومن متميز لاكثر تميز ربنا يسمعنا عنك كل خير
بس كان نفسى تحط صوت الراجل بتاع دمبرى دمبرى طازة هههههههههه
صباحك ورد

richardCatheart said...

نسيت ابلغك سلام الحج اهو بيصبح عليك وبيقولك انت كده خلاص بلاك لست فى الجابون وربنا يستر من الانتر بول والانتر نت ههههههه

Tarkieb said...

Anonymous
اوهبة او لولا زي ما تحبي او اختى الانن كله واحد.. اولا شكرا على زيارتك وتعليقك الجميل وقراية حتى الحاجات اللي بين السطور وزي ما قلت لمارو والله ده كتير اوووي عليه انا بس بهجس وخلاص وعمري ما ادعيت اني فنان ولا حاجة وعارف امكانياتي كويس.. يمكن الحاجة المختلفة عن الاخرين ان كل بوست لى مختلف عن الاخر وان كل حاجة بقولها ببقى نفسي اوصل رسالة انن لفكرة انن برضه والحمد لله تقريبا كدة كل مره بحس بتتطور في حاجاتي وعلى راي المثل كتر البكى يعلم النواح..أما بن البونجو بتاعنا فاكيد ح يجيب 99 في المية عشان أكبر واحد من منافسي بن بونجو الجابوني جاب
26 في المية
مين بقى في مصر بجلالة قدرها يقدر يجيب كدة؟
دا كان اتعلق على باب أحمد زويلة
نورتيني بكلامك وشكرا على التعليق

Tarkieb said...

مي
أنت اللي حمد الله ع السلامة عاش من شافك يارحيق الورد وحشنا كلامك ساعة الجد..أنا اول مرة اعرف انك هاجرتي من اسكنريكة ورحتى الجابون...ليكي حق الحلاوة ما تتاكل هناك حداكم اكيد سايحة ومزيتة من الحرارة وخط الاستواء سواها على الهينة.. وتذكرة الاتوبيس على حسابي ياستي عشان انت في بلدنا وعايزين نعملو معاكي أحلى واجب

Tarkieb said...

دعدع
عايز فيزا للجابون وكمان أمبو طب ادي الواد لابوه الواد عطشان أسقوه

Tarkieb said...

اللى موش عارف يتغير

لا صدقني انا مش بالمح لحاجة عندنا انا عامل زي القرع بامد لبونجو برة...
نورتني يا باشا والله وصدقني الشعب كله برضه موش عارف يغيير الصنف هو كمان

Tarkieb said...

richardCatheart

ربنا يخليكي على كلامك مرة تانية .. بس انت عايزة الراجل بتاع دمبري يالهوي يبقى رحنا في داهية دا مخبر يا مارو يعني نجيبهم وسطنا لا بعد الشر دا كدة يجبونا ويجوبو ابو ام الجابون واللي جابوها

richardCatheart said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

قرفة said...

السلام عليكم جميعا
انا حاسة والله اني داخلة مكان وشايفاكم قاعدين
وبتسمعو
حاجة مش عارفة اوصفها بايه وخايفة يا تركيب تقول اني بابالغ
والله اقل ما يقال عنها تحفة بجد
والله مش ممكن انا لا ليا في الجابوني ولا الوادوني
انا مصراوي
وسمعني سلام عظيمة يامصر يا ارض اللوا
وعظيمة مصر فعلا اعظم عظمات الستات
لان فيها ناس زيك
فاهمين هما عايزين ايه
بجد ماشاء الله
ماشي خطوات ثابتة وطالع السلم بثبات
مافيش خطوة ورا
من حاجة لحاجة الاتقان بيبقى لعبتك والتميز اللي مش عند حد
انك بتاع كله
يعني طب ولعب وبولوتيكا وفن في الفن
تاليف واداء واخراج ومونتاج ومكساج ومساج كمان لعقولنا تخلينا نقول الللللله
بجد بجد اللله

بس انا ليا سؤال مين قال لك ان احنا بنحبوه طب والله اللي يقول كده تاني انا بقى اللي خانلبوه
ولا يهمنا

وبعدين دي اخرتها الشعب بعد المرمطة اللي هو فيها تيجي تقول رمة
مكنش العشم ولا باع جزر

اما بقى المقطع الموسيقي اللي انت مختاره من الاغنية فبجد برافو برافو
والله حاسة اني اول مرة باسمعه وما انتبهتش لوجوده ولا جماله في الاغنية قبل كده
وكانك انت اللي ملحنه وبتعزفه للقصيدة بتاعتك مخصوص
عينك صيادة وودنك كمان
برافو يا معلم
بجد ضربة معلم وربنا يستر ويجعل كلامك خفيف عليهم
اما انا فمن طلب العلا نام الليالي وشد اللحاف وقال انا مالي
ومارو جزمتها تحت باطها

قرفة
يظهر اني نسيت الباسورد بتاعي


انا عملت كوبي وبست للرد بتاعي
وياريت ياتركيب لو فيها تكليف تمسح التعليق
الانونوميس

Tarkieb said...

قرفة

يادي الهنا اللي احنا فيه قرفة هانم اللوزعية جاية تعلق..سلام مربع ياجدع...دا شرف لينا يا افندم تعليقك...اينعم كلامك جميل بس مع احترامي لسعادتك كبير على وانا بجد ما استاهل الكلام الحلو ده...بس على فكرة انا فعلا لحنت الكلام باستخدام جملة موسيقية اتعملت مرة واحدة بس وهي بصراحةحلوة اووووووي وبقيت احط الكلام اللي لطشته من نفس الفيلم عليها يعني ميكس في الفواصل عشان ما يبانش ان الاغنية اتقطعت ... يعني فعلا ممكن محدش كان ياخد باله من الجملة الحلوة دي بس انا لقطتها من وسط كل الاغنية وبجد طلعت حلوة لاني لو كنت حسيت انها مهلهلة كنت ح اعملها بدون لحن خالص وخصوصا ان جملة هدي سلطان فيها لحن فا اقلت لحن يا واد في الساحة والحمد لله انها عجبتك

جنات said...

اول مرهـ بسمع بالجابون ..!!!

بوست قيم

بارك الله فيك اخي



جنات

محمود رياش said...

بجد عجبتنى مدونتك جدا
كتاباتك جميلة واسلوبك جذاب

اتمنى لك دوام النجاح

دعوة لزيارة مدونتى

http://mahmoudryash.blogspot.com/

مدونة غمض عينيك
مقالات عن النجاح فى الحياة

اتمنى تلبية الدعوة
وشكرا مقدما

كرسي أعتراف said...

شرفت بزياتك الأولي
تقبل مودتي

انا حرة said...

هههههههههههههههه الاغنية جامدة اوى..مش عارفة ليه عندى احساس اننا هنغنيها قريب هنا..و مش بعيد تبقى النشيد الوطنى اللى بيتقال مع تحية العلم الصبح

انسجام ..يحلو الكلام said...

ben bongo
hhhhhh 7ata fe elseyasa romanci
webtn7bo
hhhhh
raaaa2e3...ben bongo tab3an
lool
mo3aber 3ltol kalam bekon bem3nayeen



slam

Anonymous said...

انا بس بهجس وخلاص وعمري ما ادعيت اني فنان ولا حاجة وعارف امكانياتي كويس..
العفو يا دكتور حضرتك طول عمرك فنان ربنا يعزك يارب ...اختك الصغيرة

mimi said...

دخلت هنا أكتر من مرة

فسي أشوف الفيديو ... مووووش عارفااااااه

عاااااااااااااااااا

دموع القمر said...

بصراحة

المدونة تحفة

انا فصصتها من الاول للاخر

تحياتى لك بجد

Anonymous said...

فينيك ياتيكو واللة من زمان محرومين منك ولا مشغول عننا
دعدع

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههااااااااااااااااااااى

Anonymous said...

انا ترتر يا تيكو نسيتاكتب اسمى